Cum defecțiunile sistemului de direcție sunt cele mai periculoase probleme cu care vă puteți confrunta ca șofer responsabil considerăm că este cazul să cunoașteți primele simptome ale defectării acestuia. Primele semne vă vor ajuta să identificați din timp că mașina dumneavoastră are (sau ar putea să aibă) probleme la sistemul de direcție, fie la nivelul casetei de direcție, sau a pompei de servo, sau la o altă parte componenta a acestui sistem. Cu cât sesizați mai repede problema, cu atât mai bine pentru siguranța voastră și a celorlalți participanți la trafic. Recomandarea noastră este ca de îndată ce sesizați zgomote, mișcări, scurgeri ce pot proveni de la direcție să mergeți de urgență într-un service autorizat pentru a verifica integritatea acestui sistem.
Serice-ul PST este autorizat RAR pentru reparația sistemului de direcție cu banc de probă omologat pentru testare și echipamente de diagnoză / testare cu asistare computerizată. Tehnicienii noștri au experiență de peste 20 ani și, o parte dintre ei, au făcut parte din echipele de ingineri ce au contribuit la îmbunătățirea sistemelor de direcție pentru ZF (Germania) și TRW (USA). Tot ei au susținut cursuri de formare profesională pentru recondiționatorii de casete de direcție din Europa centrală și de Est, la inițiativa producătorilor parteneri.
La ce sa fii atent ca să identifici singur că s-ar putea să existe o problemă la sistemul de direcție?
- Mișcarea îngreunată a volanului;
- Mișcarea volanului în trepe (mișcare sacadată, neliniară);
- Bătăi în volan la trecerea mașinii peste denivelări;
- Funcționarea normală a volanului la virarea la stânga și greu la virarea către dreapta (și invers);
- Bătăi în volan, fără un motiv aparent;
- Pierderea lichidului hidraulic din rezervor;
- La rulajul rectiliniu automobilul ‘trage’ spre o laterală, nu menține direcția pe teren plan – orizontal
- Automobilul ‘trage’ lateral în viraje;
Apelează cu încredere la oricare dintre specialiștii PST pentru a identifica corespunzător și rezolva rapid orice problemă a casetei (sau sistemului) de direcție.
Mai jos ai un tabel cu simptome și posibile cauze
Volanul se roteste greu | 1.1. Strangerea excesiva a rulmentilor mecanismului de directie ori a articulatiilor acestuia precum si a organelor din caseta de directie 1.2. Unghi de carosaj prea mare 1.3. Unghi de inclinare longitudinal a pivotului fuzetei excesiv de mare 1.4. Strangerea excesiva a bratelor oscilante 1.5. Lipsa lubrifiantului sau lubrifiant prea vascos in caseta de directie 1.6. Uzura sau ruperea elementelor din caseta de directie |
La rulajul rectiliniu, automobilul ‘trage’ intr-o parte (nu mentine directia pe teren plan orizontal’) | 2.1. Valori inegale ale unghiurilor de cadere pentru cele doua roti din stanga si dreapta 2.2. Idem pentru unghi de inclinare longitudinala ale pivotilor fuzetelor 2.3. Convergenta rotilor dereglata 2.4. Presiunea neuniforma in pneuri |
Automobilul „trage” lateral in viraje | 3.1. Raport incorect al unghiurilor de bracaj ale rotilor directoare 3.2. Vezi punctul 2.2 3.3. Valori inegale ale unghiului de inclinare transversala a pivotilor fuzetelor 3.4. Montaj incorect al anvelopei pe janta 3.5. Pierderea elasticitatii barelor stabilizatoare de viraj 3.6. Uzura suporturilor de cauciuc ale barei stabilizatoare de viraj |
Uzura prematura a pneurilor din fata | 4.1. Unghi de cadere incorect 4.2. Unghi de inclinare transversala a pivotului fuzetei incorect 4.3. Unghi de inclinare longitudinala a pivotului fuzetei incorect 4.4. Convergenta rotilor incorecta 4.5. Presiunea in pneuri prea mica sau prea mare |
Rotile autooscileaza | 5.1. Vezi punctele 2.4, 3.3 si 4.3 5.2. Jante deformate sau dezechilibrate 5.3. Jocuri in articulatiile directiei 5.4. Roti sau arbori planetari slabiti |
Marirea fortei laterale in suprafata de contact a rotii cu solul | 6.1. Vezi punctele 2.3 si 4.1 6.2. Uzura articulatiilor sferice ale mecanismului de directie 6.3. Deformarea elementelor puntii din fata 6.4. Uzura bucselor pivotului fuzetei |
Pneurile fluiera strident la franari si in viraje | 7.1. Anvelope uzate 7.2. Unghiul de cadere si convergenta rotilor sunt incorecte |
Zgomot perceptibil mai ales in viraje | 8.1. Rulmentii rotilor uzati sau defecti 8.2. Piulitele rotilor sau ale arborilor planetari slabite |
Joc unghiular excesiv de mare al volanului | 9.1. Uzura elementelor din caseta de directie 9.2. Uzura articulatiilor sferice ale mecanismului de directie 9.3. Marirea jocului axial al rotii melcate sau al cremalierei 9.4. Slabirea fixarii casetei de directie 9.5. Uzura articulatiei cardanice a coloanei de directie 9.6. Joc mare a rulmentilor rotilor directoare |